TUGU PRRI

TUGU PRRI
Tugu Bukti Sejarah PRRI

Minggu, 25 September 2011

KETOKOHAN TUANKU RAO SEBAGAI SEORANG ULAMA DAN PEJUANG MELAYU YANG MENINGGAL DI AIR BANGIS





Tuanku Rao lahir di Padang Mentinggi sekitar 2 km dari pekan Rao. Ayahnya seorang pedagang kerbau bernama Ibrahim berasal dari Sei Ronyah, Rao. Ibunya bernama Siti Aminah berasal dari Air Bangis. Beberapa kajian ilmiyah yang dilakukan oleh anak-anak Rao mendapati bahawa nama sebenar tuanku diwaktu kecil adalah Syamsu Taberi. Tuanku Rao memiliki 2 orang saudara perempuan dan seorang saudara lelaki. Kakak perempuan Tuanku Rao memiliki seorang anak yang bernama Bagindo Suman yang sekaligus sebagai panglima perang beliau. Ibunya memiliki seorang saudara lelaki bernama Nahkoda Langkok seorang saudagar kaya yang di dalam sejarah disebut menghianati anak kemenakannya sendiri iaitu Tuanku Rao. Nama atau gelaran Tuanku Rao menurut persepsi Naskah Tuanku Imam Bonjol ialah Fakih Saleh, menurut penulis Fakih Saleh bukanlah nama, tetapi gelaran kesarjanaan kepada seseorang yang ahli dibidang agama Islam ketika itu. Fakih (Pokiah) berarti ahli figh dan Saleh orang yang soleh, atau bisa juga disebut Ulama menurut pendapat penulis.
Wan Mohd. Shagir mensinyalir nama sebenar ‘Tuanku Rao’ kemungkinan ialah Syeikh Muhammad Murid Rawa. Kisah anaknya, Syeikh Muhammad Shalih Rawa dijumpai sebuah karyanya judul Fath al-Mubin. Ada kemungkinan nama ini beliau perolehi setelah kembali dari menunaikan ibadah haji dan menuntut ilmu di Makah.
Gelar Tuanku adalah gelaran tertinggi dalam komuniti masyarakat Rao dan sekitarnya. Kerana ia menjadi pemimpin dan anutan masyarakat, baik dalam masalah dunia mahupun masalah agama mereka. Tuanku tidak tunduk kepada Raja, kerana raja hanyalah mengepalai bidang adat (symbol) sahaja. Tuanku duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan raja. Perbedaannya, gelaran Raja diwarisi turun temurun, sementara Tuanku adalah gelaran yang diperoleh dari pengakuan dan pengangkatan masyarakat yang terpilih. Penulis mengibaratkan Tuanku seperti gelaran Khalifah yang mendapat pengakuan dari masyarakat luas, yang dipilih dengan jalan syura`. Disamping itu Tuanku terkenal dengan berbagai macam mitos keramat, seperti Wali Songo di Pulau Jawa.
Perjuangan Tuanku Rao bersama kaum Paderi lainnya yang sangat heroik itu, sangat jelas ketika merebut Benteng Amerongen (sampai sekarang sisa benteng tersebut masih terlihat dengan jelas). Benteng Amerongen didirikan tidak terlepas dari penunjukkan akan kekuatan dan kekuasaan, serta basis pertahanan Belanda untuk membendung perlawanan kaum Paderi di daerah Rao. Diceritakan, ketika tentara Belanda yang menduduki Bonjol, Lubuk Sikaping, Lundar, Tambangan dan daerah lainnya yang sebelumnya diduduki oleh kaum Paderi. Namun benteng pertahanan Belanda tersebut, masih bisa bertahan dan inilah satu satunya basis pertahanan Belanda yang mereka miliki. Namun, dengan sikap heroik yang kuat akhirnya bulan November 1833 benteng tersebut dapat direbut oleh kaum Paderi dan berhasil memukul mundur pasukan Belanda dan pergi ke Natal.
Tuanku Rao dan kawan-kawannya menghadapi berbagai macam penghianatan dari orang Rao sendiri, dari Nahkoda Langkap, dari orang Batak, dari Raja Gadombang dari Tapanuli, dari Tuanku Natal, dari Temenggung Keroredjo pasukan Sentot Alibasa dan sebagainya. Sentot Alibasa akhirnya berpaling membela Tuanku Rao cs setelah dia sedar bahawa orang yang dia perangi itu adalah seagama dan seide dengannya
Pendidikan awal Tuanku Rao peroleh di Rao sendiri sebagai pusatnya ilmu pengetahuan ketika itu. Selanjutnya Tuanku Rao melanjutkan pendidikannya ke Aceh dan menurut Hamka ada kemungkinan beliau memperdalam ilmu ke-Islamannya ke Makah ketika itu. Pengaruh Aceh di Rao masih ada sampai sekarang, seperti Munesah sebutan orang Rao bagi masjid atau surau mereka.
Sejarah mencatatkan bahawa penyebab kematian Tuanku Rao adalah kerana penghianatan yang dilakukan oleh pamannya sendiri yang bernama Nahkoda Langkok. Keberadaan kaum Paderi yang anti penjajah bagi seorang saudagar kaya yang bernama Nahkoda langkok sangat mengganggu bisnesnya dengan Belanda. Atas bujukan Belanda, Nahkoda Langkok ternyata tega mengkhianati anak kemenakannya itu. Hamka menyatakan bahawa kematian Tuanku Rao sebagai syahid kerana melawan penjajah Belanda yang ditembak peluru penjajah secara bertubi-tubi di Air Bangis, tepatnya 29 Januari 1833 Allahu yarham menemui ajalnya. Diakhir hayatnya beliau masih memegang sebilah keris sebagai simbol perlawanan dan pantang menyerah. Innalillah wa inna ilaihi rojiun.
Legenda Tuanku Rao
Beberapa legenda mungkin juga mitos Tuanku Rao masih dapat kita ikuti saat ini dalam komuniti masyarakat tua, terutamanya bagi mereka yang mengikuti suluk atau pengajian tarikat. Di antara legenda itu ialah;
1. Ka`bah terbakar. Diwaktu Tuanku Rao dicukur rambutnya di Rao dia menjerit dengan mengatakan ka`bah terbakar. Seorang yang kembali dari menunaikan haji mengatakan bahawa ada seorang yang kepalanya bercukur sebelah, membawa air memadamkan api di Makah.
2. Bagindo Usman jadi peluru. Bagindo Usman adalah kemenakan kandung Tuanku Rao. Dalam masyarakat Rao yang dipengaruhi oleh budaya Minang menganggap kemenakan sangat dekat dengan mamak nya. Dalam mitos yang diwarisi turun temurun bahwa Bagindo Usman dijadikan peluru yang dimasukan kedalam meriam. Bagindo Usman terbang sambil memegang pedang dan menebasi kepala askar Belanda ketika itu.
3. Kebal. Dalam mitos mashur diketahui bahawa kematian Tuanku Rao adalah disebabkan penghianatan orang Rao sendiri yang memberi tahu dimana kelemahan dan bagaimana cara membunuh Tuanku Rao. Sementara Bagindo Usman dibunuh setelah penghianat memberi tahu bahawa Bagindo Usman hanya boleh dibunuh dengan benang tujuh cento (warna)
4. Gosong. Gosong Tuanku Rao menurut penulis bukanlah mitos, tetapi reality. Iaitu dengan ditemukannya gosong tersebut oleh beberapa individu.
Bukti Yang Jelas
Walaupun data-data tarikh dan angka-angka tentang Tuanku Rao banyak diperdebatkan oleh ahli sejarah, namun bukti keberadaan Tuanku sangat jelas terlihat hingga saat ini. Kesan keberadaan dan kewujudan Tuanku Rao dapat dilihat dari dua peran besar yang beliau mainkan iaitu;
Fase Pertama: Perjuangan dakwah Islamiyah kepada masyarakat Rao dan daerah tetangga mulai 1800 sampai 1823 dan Fase Kedua: Perjuangan melawan Penjajahan Belanda mulai 1822 hingga 1833.
Sebagai Ulama
Rao dikabarkan pernah menjadi pusat penyebaran ilmu ke Islaman yang melahirkan tokoh besar Indonesia seperti Syeikh Ahmad Khatib al-minangkabawi, Agus Salim dan sebagainya. Penulis melihat bahwa daerah-daerah yang selama ini dikenal sebagai penghasil para ulama akan dihancurkan secara sistematik. Lihat sahaja Aceh dengan perang saudara yang berpanjangan, Barus yang selama ini penghasil ulama sekarang mayoritas masyarakatnya tidak beragama Islam lagi, Fathani dengan kekacauan dan perang saudara, Minangkabau dengan kerusakan moral dan hipotesis ini juga mungkin berlaku di Rao.
Tuanku Rao adalah seorang Ulama dan reformis Islam yang ingin melihat Islam secara kaffah. Bersama rakan seperjuangnnya mereka berusaha menghilangkan ajaran animism, khurafat, tahayul dan bida`ah yang menjadi peninggalan budaya agama budha dan hindu sebelumnya.
Sampai saat ini belum ditemukan bukti terdapatnya Tulisan atau karya Tuanku Rao. Sejauh penelitian yang penulis lakukan hanya menemukan sebuah naskah al-Qur`an tulisan tangan asli yang ditulis oleh Isteri Tuanku Imam Bonjol. Namun sejarah mengenal bahawa Tuanku Rao dikenal dengan seorang individu yang tidak pernah mengenal kompromi terhadap penjajah. Sikap ini membuat penjajah anti dan memusuhinya. Tidak tertutup kemungkinan berlakunya pembakaran atau pemusnahan terhadap karya Tulis Tuanku Rao ketika itu. Keulamaan Tuanku Rao pernah dicatatkan oleh Muhammad Shagir dalam sebuah artikel beliau. Bukti lain bahawa beliau adalah seorang ulama adalah pengakuan sejarah bahawa beliau memiliki peranan yang besar dalam mengislamkan masyarakat Rao dan sekitarnya. Ini termasuk masyarakat di Tapanuli, Batak, Bagian dari minang kabau, Riau daratan dan pesisiran pantai. Terdapatnya komuniti masyarakat Rao di tempat yang disebutkan sebelum ini juga menjadi bukti kesan pengaruh Tuanku Rao di tempat tersebut.
Sejarah juga ada mencatatkan bahawa Tuanku Rao adalah kakak seperguruan (kemungkinan juga sebagai guru berdasarkan peringkat umur Tuanku Rao yang lebih tua) Tuanku Tambusai semasa belajar agama di Rao yang sama-sama mendapat gelaran Fakih. Beliau juga yang menasehati agar Tuanku Tambusai melanjutkan pelajarannya ke Makah setelah menamatkan pelajaran dengan Tuanku Rao dan Tuanku Imam Bonjol. Dakwah Islamiyah dan perjuangan Tuanku Rao merentasi suku bangsa di Sumatera seperti Rao, Minangkabau, Tapanuli, Batak dan Melayu Riau
Sebagai pejuang
Walaupun perjuangan Tuanku Rao berakhir dengan kematiannya ditangan penjajah. Namun beliau mewariskan spirit anti penjajah kepada orang Rao dan kepada para pengagumnya ketika itu. Kematiannya sebagai syahid memberi inspirasi dalam menanamkan semangat anti penjajah pada generasi selepasnya. Seorang adik kelasnya yang bernama Tuanku Tambusai terkenal dengan keberaniannya dan ditakuti oleh askar Belanda dan askar upahan ketika itu seperti ketakutan pada harimau. Di Malaysia juga dikenal nama besar Mat Kilau adalah seorang pejuang yang berani dan gigih melawan penjajah juga dikatakan sebagai keturunan Rao.
Kemudian, sampai di Di zaman pemerintahan Soekarno pun orang Rao ramai yang terlibat menjadi PRRI. Gerakan ini dikenal dengan gerakan protes melawan pemerintah Soekarno yang zalim dan tidak adil ketika itu. Soekarno hanya membelanjakan kekayaan Negara untuk pusat sahaja, padahal daerah adalah penghasil terbanyak kekayaan negara. Gerakan ini juga diikuti oleh seorang tokoh yang sekarang sudah diangkat menjadi pahlawan Nasional Indonesia iaitu Muhammad Natsir. Seorang putra Rao pengawal peribadi M. Natsir masih hidup hingga sekarang di Rao, dengan bekas tembakan dilehernya masih dapat terlihat dengan jelas hingga kini. Sifat perlawanan ini sepertinya menjadi karakter orang Rao yang diwarisi dari nenek moyang tokoh idola mereka Tuanku Rao sebagai symbol perlawanan terhadap kezaliman dan ketidak adilan ketika itu.
Bagindo Suman
Sejarah Bagindo Suman / Usman agak lebih jelas daripada sejarah Tuanku Rao. Beliau adalah kemenakan kandung Tuanku Rao dan sekaligus sebagai panglima perang beliau yang sangat gagah dan berani. Salah satu genre sastera yang dikenal hingga saat ini adalah Ratok Bagindo Sumen. Ratok bagindo Sumen itu adalah tangisan ibunya yang menceritakan tentang sejarah anaknya dari kecil, menjadi pejuang hingga kematiannya digantung Belanda. Kematian itu disebabkan oleh pengkhianatan orang Rao yang menceritakan kepada Belanda tentang bagaimana cara membunuh beliau. Konon katanya Bagindo Suman tidak bisa dibunuh, sakti dan keramat dan hanya bisa dibunuh apabila digantung dengan benang tujuh conto (warna)
Berbagai peninggalan sejarah beliau berupa jubah besar, tongkat, rangka payung dari besi, pedang, kuburan yang melebihi sais ukuran manusia biasa, saat ini masih dapat dijumpai di Padang Metinggi Rao yang dijaga oleh keturunan beliau. Hanya sahaja pokok kayu tempat menggantung almarhum baru sahaja tumbang pada tahun 2006 lalu.
Analisa dan Kesimpulan
Tuanku Rao adalah orang Rao Padang Metinggi yang syahid di Air Bangis setelah terperangkap dalam peperangan dan berjaya ditawan, oleh Penjajah diangkut ke kapal Belanda tahun 1833 dan kemungkinan dibuang ke laut dan menjadi gosong.
Tuanku Rao adalah seorang Ulama berdasarkan latar belakang pendidikannya di Rao, Aceh dan Makah dan juga berdasarkan gelar keagamaan Fakih Saleh atau Syeikh Muhammad, nama yang kemungkinan beliau peroleh setelah kembalinya dari Makah. Ke-Ulamaan beliau dapat dilihat dari keberhasilan beliau mengIslamkan masyarakat Rao, Tapanuli dan Batak.
Para Ulama yang berjuang dengan gigih dan keimanan yang kuat lah sebenarnya yang harus diberi penghargaan sebagai pendiri bangsa Indonesia sesungguhnya. Sebab ulama adalah pemimpin masyarakat yang ikut serta langsung dalam menggerakan perlawananan terhadap setiap bentuk penjajahan. Perjuangan ulama merentasi aliran kesukuan dan kelompok.
Ulama terlibat langsung dalam perjuangan kemerdekaan, menjadi pemimpin dan ikutan umat dalam perjuangan menegakkan Islam dan kebebasan dari penjajahan. Selepas kemerdekaan negara-negara umat Islam dikuasai oleh para pemimpin yang sekuler dan bahkan anti Islam. Islam dan umat Islam selalu disalahkan atas setiap kelemahan negara Islam seperti korupsi, Kolusi, Nepotisma, ketidak profesionalan, gejala sosial dan jenayah dan sebagainya. padahhal negara umat Islam tidak ditadbir secara Islamic dan oleh orang yang beriman.
Ulama silam telah mewakafkan harta, badan dan nyawanya untuk melawan penjajah agar memperoleh kemerdekaan dari tangan penjajah. Mereka menjadi penggerak yang bertindak langsung sebagai pejuang melawan penjajah, dan bukan hanya duduk dirumah memberi arahan sahaja.
Kedudukan ulama dizaman silam sangat terhormat dan mulia serta menjadi anutan dan kebanggaan oleh masyarakatnya. Ini kerana ulama adalah orang yang sesuai antara perkataan dengan perbuatannya. Selepas merdeka Negara dikuasai oleh orang-orang sekuler yang sebahagiannya tidak pernah bangkit berperang melawan penjajah. Posisi ulama dipinggirkan dengan berbagai macam propaganda seperti NII, Terorisme, Islam garis keras dan sebagainya. Ini kerana kekuatan umat Islam akan menjadi ancaman bagi kekuasaan mereka kalau tidak diatasi.
Umat Islam yang teramai didunia terdapat di Indonesia, umat Islam memiliki kekuatan politik yang dahsat. Akan tetapi Islam dan Umat Islam di Indonesia selalu berhasil dilemahkan mulai zaman Soekarno dengan pembubaran Masyumi, Zaman Soeharto yang memaksa asas tunggal, hinggalah dizaman reformasi yang memberi prediket teroris kepada umat Islam. Sampai saat ini kedudukan Islam dan Ulama di RI masih saja terpinggir akibat penjajahan Barat yang beragama Kristen begitu lama.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar